EPILOOG, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Kygizie en China

13 juni 2014 - Yangshuo, China

Nu de reis, de zijderoute, er bijna opzit een Epiloog, Wat is ons per land opgevallen en bijgebleven?

Iran, een beschaafd land met warme mensen, een bezoeking voor westerse vrouwen, lekker eten, ze willen zo graag bij de rest van de wereld horen en geen paria meer zijn, de jeugd gelooft dat het loodzware religieuse stempel binnen een paar jaar steeds losser zal gaan worden. Een volk dat respect heeft voor zijn eeuwenoude cultuur. Maar die hoofddoek he?

Turkmenistan, Xenofoob, het meest vreemde land ooit bezocht, statige mooie vrouwen, volgens opdracht van de president alleen in kleurige lange rok gekleed, traditioneel, maar houtain, afstandelijk, maar die hoofdstad, Ashgabat met al die witmarmeren gebouwen, steriel schoon......

Oezbekistan: Mooie, goed gerestaureerde monumenten, die monumenten zijn alleen leeg zonder de bijpassende gevolvigen en ruzie met alle buren, autocratisch.

Kyrgizie: Wat een mooi bergland, adembenemend

China, "bouwkranenland", manisch alles moderniserend, vernieuwend, liefst morgen klaar. Nooit geweten dat 2/3 van het oppervlak woestijn is, onbruikbaar voor landbouw. Lege, volstrekt lege nieuwbouwsteden, al vast op de groei gebouwd, idem toeristendorpen. Hier in Yangshuo zijn wel 10 hotels tegelijk in aanbouw. Deze groei, en het particulier initiatief, alles lijkt mogelijk niets is te gek, maar is zorgelijk, het kan een kruitvat worden. De jeugd (die wij spraken) heeft niet het idee dat het milieu de komende jaren een issue wordt. Maar vertelde wel dat in de schoolgangen van een middelbare school de smog in Sjanghai zichtbaar is!!!! Pas als de middengroep groot genoeg is EN daarover problemen maakt zal het milieuprobleem op de agenda komen, nu is voor iedereen geld verdienen, materiele welvaart verwerven HET punt. Ze hebben nu ook geen oog voor behoud van hun cultureel erfgoed,kan e dat eten?  Maar het gaat materieel goed met de Chinesen, ze zijn nog nooit zo rijk (en gelukkig??) geweest, we hebben vaak met ze gelachen, ontspannen. Maar China en de Chinesen zijn zo anders. Zo veel Engelse spelfouten OOK op officiele gebouwen. In de slurf van het inmense vliegveld van Kunming de spreuk SAFET comes first.Een schoon land met Zwitsers aandoende autobahnen, maar ook ontzettend vuil, smerig (een treinstation met duizenden mensen in een miljoenenstad zonder stromend water in de toiletten.) Zoals gezegd een potentieel kruitvat, ongeleid, ongebreideld ondernemerschap, kolossaal milieuprobleem, en dus boeiend, uitdagend, met natuur en echt eeuwenoude cultuur, met naar verluid wel historisch besef maar in sneltreinvaart op weg naar.......  Een boeiende reis door totaal verschillende landen.

1. Paula:
    13 juni 2014
    Weer prachtige foto's!!
    En nu "chillen" en nagenieten?
    Wij gaan op donderdag 17/6 naar Portugal en komen op 4/7 's nachts thuis. Lfs & groetjes Rob&Paula
  2. Marian en Frank:
    14 juni 2014
    Wat een mooie reis met veel indrukken. Daar kun je nog lang op teren.
    Geniet nog even op dat mooie eiland even lekker bij kletsen.
    Groet Marian
  3. Neeltje:
    18 juni 2014
    Wat een prachtige foto's en wat een mooie reis.
    Geniet nog maar van het mooie Indonesische landschap.
    groeten Neeltje
  4. Iny Bouwhuis:
    20 juni 2014
    Wat een beleving en unieke ervaring! Toch jammer dat ik nooit daar geweest ben toen mijn broer er nog woonde! Maar ik geniet van jullie foto's en verhalen.
    Wanneer zijn jullie weer terug? We zijn flink aan het oefenen voor 2 optredens 21 september. Dan zijn jullie toch wel terug?
    Groetjes,
    Iny
  5. Jacqueline Balhan:
    24 juni 2014
    Prachtige foto's! Hoe is/was het in Indonesië? Wanneer komen jullie weer naar Nederland?
    Liefs,

Jacqueline