Kennismaking met Iran, Tabriz en Teheran

3 april 2014 - Tabriz, Iran

Op 21 maart begint Norouz, het Iraans nieuwjaar, het begin van de lente EN het begin van 13 dagen vakantie voor veel Iraniërs. Velen gaan naar Istanbul en boeken na die 13 dagen de trein, die zat dus al lang vol, voor ons geen plek meer in de trein. Wij vlogen dus naar Tabriz, kwamen er om 0400 aan, misschien waren ook de grensbewakers slaperig, we waren zo binnen. Na een paar uurtjes slapen kennismaken met nieuwe gewoontes,  mannen praten met mannen en vrouwen met vrouwen is de norm, mannen geven vrouwen geen hand en omgekeerd. In de stad blijken een paar vrouwen trots aan Hannie te vertellen over hun stad. Al 3X werd gevraagd of Hannie samen met de Iraanse op de foto wilde.  Overigens bestaat de stad grotendeels uit Azeri, Azerbeidzjan is dichtbij, en dus zijn er wel eens spanningen, er wordt gevraagd naar Turkstalig onderwijs. We kwamen nog twee fietsers tegen vanuit Londen op weg naar Shanghai perfect.

Nog zoiets, de hotelbediende kwam ons toiletpapier brengen, belde aan, Hannie moet dan wel met hoofddoek om opendoen. Veel huizen hebben een mannenbel en een vrouwenbel, dan weet de vrouw al of ze wel of niet haar sjaal om moet doen.

13 dagen na no rouz viert men met elkaar natuurfeest, dus de tapijtenbazaar en de grote bazaar zijn dicht. Vandaag viert, gedenkt men de sterfdag van een van de heiligen, iedereen vrij, bazaar dicht, en morgen is het vrijdag, bazaar dicht.

Die bazaar in Tabriz hebben we dus gedurende ons bezoek niet gezien, alle treinen weer volgeboekt, dus vlogen we net naarTeheran, verheugen ons op nieuwe ervaringen, zoals het archeologisch museum.

1. Ries de Weerd:
    3 april 2014
    Mannenbel en vrouwenbel, die kende ik nog niet. Zegt wel iets over zo'n samenleving.
  2. Paula:
    6 april 2014
    jaaaa, mannen en vrouwen bel, ha.....dochters & zonen ringtones....handig ; ) het lijkt mij daar mooi om te zien cq mee te maken! Mzzltjs Paulus
  3. Philip Korff de Gidts:
    17 april 2014
    Leuk commentaar en mooie foto's!