Het eindpunt van de Zijderoute bereikt, Xian deel 1

24 mei 2014 - Xian, China

Het was weer een reis hoor, 5,5 uur per auto, best een aardig stuk langs de Gele-rivier, dan 2,5 uur wachten op de trein, de volle trein, met snurkers, en even na 7 uur vanochtend, na 10 uur trein op het station van Xian, om 7:30 in het Bell-tower hotel, hartje Xian, - wel 4 mln inwoners en zo wordt gezegd zwaar vervuild, wij merken er niks van, - we hebben het gehaald, de hele zijderoute afgelegd, want hier begon de trip in het verleden, vanuit Xian vertrokken de karavanen naar ht westen. Voor de zijderoute begon hier, in de voormalige hoofdstad van China (onder de Tang keizers) , de koningsroute. Door middel van handel met "gewesten" werd het keizerrijk versterkt. Dat werd het Chinese deel van de latere zijderoute. We moeten hier weer wennen aan veel toeristen, voor het eerst sinds Istanbul. En wennen aan de Chinezen want het is een miljoenenstad. Uit ons hotel zien we de Bell- en de Drum Tower en loop je zo naar de moslimwijk, we kregen het bazaar-gevoel weer terug. We bezochten de grote moskee, gesticht in het jaar 742. Maar hier mag je er niets van zien binnen, jammer. Morgen met de gids naar het terracotta leger, daarover schrijven we, wellicht in de vorm van een epiloog!