Xiahe en het klooster Labrang

22 mei 2014 - Xiahe, China

Allereerst, ja op aanraden van Dim Sum (het reisburo),  hebben we dus even de zijderoute verlaten, maar het is de moeite waard. Dit is een Tibettanse stad, maar wacht ook hier rukken de han-Chinezen op in toestroom en met hun bouwstijl, zijn ze bezig ook dit stukje Tibet te verchinesen. Maar goed wat zien we echt duizenden boeddhisten, pelgrims, soms zelfs afkomstig uit de staat Mongolië. En allemaal lopen ze dezelfde pelgrimstocht door, langs de stad en de tempeltjes de echt honderden gebedsrollen aanraken, hun rondjes rond de stupahs lopend, soms lopend hun gebeden zingend. Op elk moment van de dag zien we 100 pelgrims rond die ene stupah. Lopen er 5 verder, er komen weer 6 anderen terug. En dan het tempelbezoek, wederom honderden permanent binnen hun gebeden ondersteund door de gebeden van 1000 monniken. Morgen weer 5 uur met de auto en daarna de nachttrein naar het einde van de zijderoute XIAN, van het terracotta leger. We hebben weer nieuwe foto,s van Xiahe, of zoals de inwoners het noemen Chacra (de Tibetaanse naam) geplaatst.

1. Ilse:
    22 mei 2014
    Wat een indrukken , wat een verschillende culturen, wat veel "recht van de sterkste", wat een kilometers. Kan er nog meer bij in jullie hoofd? Ik geniet van alle mooie verhalen. Ilse
  2. Jos en Kees van Kuilenburg:
    23 mei 2014
    Hoi,

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen in Xian.

Groetjes,

Jos en Kees
  3. Arnold en Thea:
    24 mei 2014
    Het is onvoorstelbaar om dit allemaal in het echt te beleven gr Thea