Xian deel 2

25 mei 2014 - Xian, China

Eerst nog wat over Xian, het heeft 10 mln inwoners vertelde de gids, de chemische industrie werd vanwege de groei van Xian al verplaatst, maar de elektriciteitscentrale ligt nu nog midden in de stad, vroeger er ver buiten. We hebben het terracotta leger gezien, indrukwekkend, maar het is wel een pretpark. Moet ook wel met 10 mln bezoekers per jaar, dus veel vreetschuren en de uitwassen van de toeristen industrie. Maar als je je daar doorheen slaat zie je wat moois, het 8e wereldwonder. In het weekend deelt de boer die het leger in 1979 onder zijn bouwland ontdekte handtekeningen uit! Er moet nog steeds heel veel uitgegraven en gerestaureerd worden, ook een wonder hoe ze dat doen, dat kost zeker nog 30 jaar. We hoorden het belang van de stad Xian voor de vorming van China als staat. We vertelden al eerder dat handelsroutes, die later zijn uitgegroeid tot de zijderoute in Xian begonnen. Onze reis langs de zijderoute zit erop.

1. Jos en Kees van Kuilenburg:
    25 mei 2014
    Hoi Hannie en Rene,

Inderdaad zeer indrukwekkend om te zien. En vooral omdat het zo lang geleden is dat dit moois werd gemaakt.
  2. Chris & Lia:
    25 mei 2014
    We zijn jaloers. Jullie wel op de fiets. Toen wij er waren regende het pijpenstelen,de muur stond blank,kon niet gefietst worden. Het leger vonden wij indrukwekkend. Groetjes.
  3. Paula:
    26 mei 2014
    Nog steeds mooi & leuk!
    Straks eerst uitgebreid bijkomen en bijpraten, met Ellen en/ook Leonie & co?
  4. Ellen:
    27 mei 2014
    geweldig, wat een tocht!!! wat een avontuur en belevenissen zo!!!
  5. Jesca:
    6 juni 2014
    Hoe gaat het intussen met jullie?