1000 kilometer per trein

20 april 2014 - Mashhad, Iran

Gisteren liepen we nog rond in de adobewijk van Yazd. Die kleur, de rust, de harmonie van de bouwstijl. Maar we moeten weer verder. Onze reis door Iran zit er bijna op. We gaan per trein naar Mashad in het noorden, een reis van 1000 km. Voor ons tweeën is een treincoupé geboekt, dus wij hebben dus geen medereizigers. Vooraf is wel onduidelijk welke voorzieningen er aan boord zijn. De trein is lang en onze tickets geheel in het Farsi, dus er eerst achterkomen welk rijtuig en welke seats. Gelukkig vind je altijd weer aardige Iraniërs die ook nog Engels (of soms Duits) spreken. Dan ben je geholpen en mogen wij voortgaan. Precies op tijd vertrokken, overigens weer zonder duidelijk antwoord wanneer we zullen aankomen, hoe wel hier niet gebruikelijk en geliefd denken wij : inshallah.Tegen een steeds lagere zonnestand een mooie woestijn. Precies op tijd voor het avondgebed stopt de trein, die stroomt voor even leeg, naar de gebedsruimte naast het perron. Er was water en thee en snacks. S,avonds konden we zelfs een maaltijd bestellen. Gepraat met twee stelletjes die de coupe naast ons deelden, zij zijn  op huwelijksreis naar Mashad om er te bidden, mede denken wij voor de gewenste kinderen. Dan wordt na het avondgebed het bed boven ons uitgeklapt. We hebben wel wat verdoezeld. Pas na 17 uur reizen zo tegen half elf komen we voor onze laatste dag in Iran aan in Mashad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jos en Kees van Kuilenburg:
    20 april 2014
    Gisteren een goede uitvoering van RC en Doggy Dike.

Groetjes en succes verder met jullie mooie en interessante trip.

Kees
  2. Jacqueline Balhan:
    20 april 2014
    Ben benieuwd wat jullie verdoezeld hebben..... Mooi, zoals in een land, waarvan je de taal niet spreekt, toch alles weer terecht komt.
  3. René Aarts en Johanna kool:
    20 april 2014
    We hebben niks verdoezeld Jacqueline, maar in de trein wat gedoezeld. Die foutjes komen door die tablet. Net Mashad even bekeken DAT ging ver over de grens van Hannie. Deze chador moest hoog gesloten, dat was erg vervelend.
  4. Paula:
    20 april 2014
    Is daar een foto van? Han als "koker" verkleed? WARM!!! Een pittige ervaring...maar bijzonder : )
  5. Nanda:
    21 april 2014
    Wat een verhaal weer! Ik wil ook wel een foto zien van Han in chador!! Kopen jullie die daar ter plekke of hebben jullie die van tevoren ingeslagen? Of kun je ze huren voor expats ;p Leuk naderhand met carnaval ;p
  6. Ineke Kraan:
    21 april 2014
    Wat een fantastische mooie dingen zien jullie en wat een cultuur snuiven jullie op. Die is voor ons Westerlingen onvoorstelbaar. Daar draaide de wereld al volop toen wij hier nog moeras waren of zoiets. Hopelijk zien jullie nog veel mooie dingen en blijft alles goed gaan. Het optreden was goed met hier en daar wat schoonheidsfoutjes. Dan keek Svetlana zeer boos. Nog een hele fijne reis en gezond weer terug. Gr. Ineke