Qum en Kashan dl 2

8 april 2014 - Kashan, Iran

evoloingAli onze gids voelt zich hier ongemakkelijk, veel te conservatief, en dat kom HIER vandaan. Wij hebben geluk, tot 5 jaar geleden werden, christenen, toeristen hier letterlijk weggejaagd, zo van wat moeten jullie hier? Nu is het wel mogelijk, zeker niet in groepen maar wel enkelingen. Maar het plein is ronduit imposant. Qom was tijdens de shah al belangrijk, maar er wordt nu nog steeds bijgebouwd. Hier mogen wij de moskee niet in, maar de scène is interessant genoeg. Ik mag op de foto met een Mullah. Dan weer verder door verwoestijn landschap naar Kashan. Daar komen we terecht in een hotel waaraan 4 jaar is gerestaureerd. Adobe leem en stro dus vergt veel onderhoud na regen en sneeuw, een flink pak als het meezit. De oude gebouwen liggen veelal in puin, maar na de restauratie is het  wel 1001 nacht. Tegen de avond naar de eveneens gerestaureerde shah Ahmed  hammam geweest. Oud en indrukwekkend. De volgende dag naar de grote BAZAAR. Tapijten naast alle andere waar, je bent al snel een paar uur bezig. Toen naar DE Perzische tuin van Iran. Daar leerden we dat het showen met water in je tuin heel vroeger HET teken van rijkdom was hier. Vandaag kennis gemaakt met onze nieuwe gids die ons meenam de woestijn naar een wederom gerestaureerde caravanserail. De vroegere karavanen zochten hier onderdak en bescherming. Deze is nu na 400 jaar gerestaureerd, ooit waren er in Iran wel 1000 karavanserail in de woestijn die wel 1200 kilometer lang is. Water in deze caravansera wordt aangevoerd uit de bergen en in ondergrondse kanat's - ja onze kanalen komt er vandaan - ter plekke afgeleverd. Heel vaak is de watertoevoer in steden en dorpen nu nog afhankelijk van het stelsel van kanats. Maar zo hoorden we later deze aanvoer is onvoldoende voor de groeiende bevolking. Daar waar vroeger de water 50 diep stond is dat nu wel 100 meter diep.

1. Jacqueline Balhan:
    9 april 2014
    Bijzonder om jou zo gekleed te zien! Het lijkt me erg warm of valt het mee.