Qum en Kashan dl 3

8 april 2014 - Kashan, Iran

De watervoorziening in de woestijn, maar ook voor tal van dorpen en steden is ook nu nog afhankelijk van het stelsel van kanats dat honderden jaren geleden is bedacht en aangelegd. Ja ons woord kanaal komt van het Perzische kanat. Het water uit de bergen stroomt door ondergrondse kanalen die tot maximaal 50 meter diep liggen vaak een groot aantal kilometers vanuit de bergen naar de plek van gebruik en dat stelsel wordt nog steeds uiteraard met de hand onderhouden. Nog wat observaties over Iran: het is er schoon, misschien wel schoner dan in Nederland, op het moskeeplein, geen propje of snipper papier te zien, maar ook op straat en in de bazaar niet, het is schoon. Vrouwen zitten achterin de bus en mannen moeten voorin. De meeste vrouwen dragen een zwarte chador, die ze soms tussen hun tanden houden om afzakken te voorkomen als ze hun handen vrij moeten houden om te betalen. Overigens gaan we morgen met de gids naar Esfahan en niet met de bus, nu eens mazzel.

1. Joke Berghuis:
    hoi Hannie en Renee,
    Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Ik reis gewoon mee vanachter de labtop. In esfahan speelt het boek en uit de bergen kwam deecho van Khaled Houseinni. Ennu gaan jullie dat allemaal zien. Heel veel plezier, blijf gezond en geniet! groetjes,
    Joke
  2. Ans:
    Hoi Hannie,
    Heb me aangemeld op jullie blog en kan nu meegenieten, geweldig.
    Nu kan ik je ook bedanken voor je lieve gedicht, ik heb het al verscheidene keren overgelezen, mooooi! Groet, ook aan de mij nu nog onbekende Rene.
  3. Jos en Kees van Kuilenburg:
    Dag wereldreizigers,

Heel fijn om jullie belevenissen te lezen. En nu op naar Isfahan, beroemd over het gedicht over de dood. Wij kijken .
    al uit naar het volgende reisverslag.

Dank,

Jos en Kees