Shiraz deel 2

15 april 2014 - Shiraz, Iran

Kort nog wat aanvullingen op het verhaal over Shiraz. Onze gids las in Engelse vertaling bij de monumenten en aantal gedichten van Hafez en Saadi voor, op een wat stiller plekje in de schemering, wel romantisch. In Iran wordt net als in vele landen gewaakt over de zuiverheid van de taal, anglicismen of germanismen komen er niet in, voor de term computer bestaat dus een zuiver Iraans woord. Daarom is de taal van Hafez en Saadi nog helemaal gebruikstaal. Verder de schoonheid van al die monumenten, wij hebben het voorrecht er niet groepsgewijs, met 20 man tegelijk te zijn, dus krijgen we betere uitleg, maar ga ons nou niet thuis zitten overhoren. Soms duikelen jaartallen, dynastieën en oorlogen over elkaar heen. Nou een klein oorlogje dan, Houssein onze gids kreeg het goed aan de stok met een parkeerwachter die hem touristenprijzen berekende, ja wij betalen hier vast de hoofdprijs, soms wel 1,20 euro voor een taxirit, en wij dingen hier niet af dus. Tenslotte een ziekte die in Iran geheel onbekend is, een derde van NL leidt eraan en eronder maar obesitas komt in Iran niet voor. Wij eten desondanks lekker, obergines, yoghurt met knoflook, en dingen die lekker zijn maar ons onbekend zijn, en oh ja dadels. Morgen naar Yazd, weer een kleine 500 km door de woestijn.

1. Arnold en Thea:
    15 april 2014
    Nog steeds bijzonder en al die indrukken van een heel ander leven.gr.Thea
  2. Paula:
    16 april 2014
    Dank jullie wel, voor weer een verhaaltje na mijn late dienst en dus vóór het slapen gaan! TOP \0/ zonder Port, Han maar met een glaasje Aqua + banaantje ;-)
  3. Neeltje:
    16 april 2014
    Wat een ander leven dan bij ons. Zo'n bazaar dat kennen we toch niet.
    Ik vroeg me gisteren af hoe het eten er zou zijn en jawel de vraag is beantwoord. Wat krijgen jullie toch veel geschiedenis en wat een indrukken.
    Heerlijk dat de groep niet zo groot is. Geniet maar verder, ik lees de berichten en geniet mee.