Persepolis en Shiraz deel 1

14 april 2014 - Shiraz, Iran

We zijn nu in Shiraz, de druivensoort is genoemd naar deze plaats waar wijn nu streng verboden is. We trokken door een woestijnachtig landschap en zo,n 100 kilometer voor Shiraz kom je bij Persepolis en omliggende monumenten. We spreken dan over monumenten van maximaal 3500 jaar oud. Persepolis is gebouwd door Darius zo,n 500 jaar bc. Darius stichtte het grootste rijk tot dat moment, 24 landen van Afganistan tot Lybie en Ethiopië. Kennelijk was Darius een verlicht vorst. De eerste vorst die mensenrechten respecteert. De overblijfselen van zijn paleizen en zijn necropolis zijn indrukwekkend. Maar lang duurde het niet want Alexander de Grote vernielde alles weer. Pas zo rond 1900 werd het weer ontdekt. Door naar Shiraz, ook weer eeuwenoud. Moskeeën en paleizen bezocht, zwaar onder de indruk van de kunst. Vandaag anders cultureel bezig geweest, amazing Iran, werkelijk. Wat te denken van de twee tombes van beroemde Iraanse dichters uit de 12e en de 13e eeuw, Saadi en Hafez. Tombes van dichters uit de 12e en 13e eeuw, het zal wel, toch komen er dagelijks 30.000 Iraniërs naar de tombes. Wij zagen tieners en jongvolwassenen in vervoering de kist aanraken en een gedicht voordragen, onwaarschijnlijk he, dichtkunst leeft, door leeftijden rangen en standen, regimes en eeuwen heen. Onze gids vertelde dat deze gedichten dagelijks ook door de mullahs in hun lezingen worden gebruikt. Maar ook dat het in het dagelijks leven een rol speelt en op school wordt onderwezen. Zelf bij dagelijkse gesprekken toon je je kunsten door op toepasselijke wijze Hafez of Saadi te citeren, heel normaal.

Er zijn veel nieuwe foto,s te zien, wat zijn die moskeeën mooi.

1. Ilse:
    15 april 2014
    Wat een voorrecht om zo de cultuur van dit land te mogen proeven. Fijn dat wij daar een beetje van mee mogen genieten. Ilse