Voorbereiding

18 maart 2014 - Hazerswoude, Nederland

Het eerste reisverslag schrijf je thuis. Welke verwachtingen heb je, wat wil je vooral zien, waar kijk je naar uit. De achtergrond van de reis kennen jullie, naar onze dochter in Australië maar zoveel mogelijk over land en om er echt van te kunnmen genieten niet even snel.

Eerst hebben we de “Koning Aap en de  Djosers” bekeken. Je blijft dan relatief kort waar het echt leuk is. We gaan dus niet met Koning Aap. Dus moeten we eerst zelf uitzoeken waar het in deze trip om draait. Dus bekijk je reisverslagen en foto’s en zo ontstaat de fascinatie voor die voor ons mysterieuze landen. Je leest dat er al cultuur was toen in de lage landen de “moerascultuur” nog heerste. Je leest over Djengis Kahn en over Timur Lenk, twee veldheren uit Mongoolse hoek. En al lezend ga je terug in de tijd en kom je bij het oude China, de bakermat van heel wat cultuur en de Grieken en wat Alexander de Groote overliet van Persopolis. (Polis = stad en Perse, juist jullie vatten hem) .

Nou de islam heeft heel wat monumenten achtergelaten. Van de door Timur Lenk (timur de manke) overwonnen volkeren mochten alleen de beste kunstenaars in leven blijven, de rest werd zonder meer uitgemoord door deze veldheer. Die kunstenaars werkten aan de monumenten in Esfahan, in Buhhara, in Khiva en in Samarkand. We volgen ook de gordel van de Islam van Istanbul tot diep in China. Ik hoop het verschil te kunnen zien tussen de trotse (moslim) Soenieten en de moslims die als “slachtoffers” zijn verenigd de Shiat Ali (de partij/de volgelingen van Ali) ofwel de Shiieten zoals wij ze noemen.

Dan naar China, eerst de cultuur van de Oeigoeren, de Chinese Turken of de Turkse Chinesen, dan van lieverlee steeds dieper het kernland China in, eerst het fort waar van oudsher de Chinese beschaving ophield, het fort Jiayiguan, tot de oude hoofdstad van het Chinese rijk Xian waar we natuur het terracotta leger willen zien, maar dan zijn we inmiddels al 7000 kilometer van ons vertrekpunt weg. Er liggen weken van reizen, van bekijken en beleven voor ons, de visa zijn uiteindelijk ontvangen, de tassen gepakt, we gaan op stap. Het avontuur in.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nanda:
    28 maart 2014
    Wat een avonturen gaan jullie beleven! Ben heel erg benieuwd en zal er graag over lezen en over jullie schouders meelezen!
    Heel veel plezier!
    XXX
    Nanda
  2. Ellen:
    29 maart 2014
    jullie vertrekken vandaag, wat spannend!!!!
    wij wensen jullie een hele mooie, avontuurlijke, gezellige, voorspoedige, interessante, culturele en satisfactory reis toe!!!! wat bevoorrecht!!!! geniet ervan!!!! volg je intuitie en keep smiling!!!