YAZD 2

18 april 2014 - Yazd, Iran

Jullie willen best aannemen dat ook hier weer mooie moskeeën zijn. Leuk is te vertellen van de gym. Na 150 jaar overheersing door de Arabieren, die hun geloof EN hun taal meebrachten schreef een "opstandige" dichter (Ferdosy) uitsluitend in het Iraans gedichten, verzen en verhalen . Zijn ideeën vonden  veel aanhang maar er waren maar weinig kopieën. Dus een geleerde, een voorman draagt voor uit zijn werken en dat klonk zo ritmisch, zo welluidend dat men wel moest meebewegen op het ritme van de Iraanse taal, ook daardoor, dit eeuwenoude ritueel bleef het Iraans als taal behouden, en zijn de Arabieren tenslotte uit Iran gegooid. Handig omdat daarmee ook de aanhangers van de Kalief (wij noemen ze nu Soenieten) eruit gegooid werden en de aanhangers van de partij van Ali, de shiat Ali, ofwel de Sjiieten Iran konden overnemen. Wij zagen in de Gym een eeuwenoud geritualiseerd religieus nationalisme waarbij zang en dans gecombineerd worden getraind. In hun heilige maand Ashura lopen die mannen met zwepen en pijniging voorop in de parade, onze vorm van processie dus. Indrukwekkend die gym. Een met fanatisme beleefde geloofsbelijdenis bijna. Vroeger haalde men het water hier uit de Kanats 50 meter diep. Ik vertelde het eerder. Nu ligt het grondwater hier 100 meter diep..... hóe moet dat verder....Morgen ruim 1000 km per trein naar Mashad, bijna einde van het deel Iran van de Silk Road.

1. René Aarts en Johanna kool:
    18 april 2014
    Met dank aan een onwillige tablet: paarden moet zijn paarden. Soms zie je op tv een opname van zich wijzigende fanaten in een soort processie, dat zijn de kerels die wij in de Gym zagen en hoorden trainen.
  2. Paula:
    18 april 2014
    Ik vind het zo fijn, meelezen en zo ook genieten...luxe dat dit zo kan! Ik ben heell benieuwd naar de treinreis van 1000 km.