Chinese en ook Oeigoerse ervaringen

14 mei 2014 - Turpan, China

Nou we zullen weten dat we in China zijn, alles in overtreffende trap. De reis naar het bergmeer Karakul, 185 km enkele reis en daar doen wij op heen- en terugreis steeds 5 uur over, ja 5 uur. Het eerste deel heeft trajectcontrole, 60 km en reken maar dat ze controleren elke 4 kilometer flitspalen en camera,s en dan gelijk over zo'n 50 kilometer wegwerkzaamheden aan de bergweg. Nog nooit zo veel machines bij elkaar gezien, honderden, en dan het reguliere vrachtverkeer en  nog een militair konvooi van 54 voertuigen, dan zit je wel aan 5 uur. Vrachtwagens zegt mr Murphy gaan dus ook altijd stuk in een steile bocht omhoog en de vracht moet ook net daarheen. Het was een verlaten dor land. Na het ontbijt met heerlijk brood onderweg was er ook geen enkele gelegenheid onderweg om te eten tot s'avonds. Maar aan de Karakoram Highway zal je over enkele jaren nog met plezier terugdenken, achteraf wij ook. Het is exenplarisch voor dit China, overal worden gesloopt, gebouwd verbeterd, bv onze snelweg vlak na de grens, splinternieuw. Genoeg over die reis, want het bergmeer op 3900 meter was helemaal niet mooi, ja het was zwaarbewolkt en koud, overigens 2 uur lang natte sneeuw op de terugweg.

Bovolkingpolitiek: elk chinees paar heeft recht (??) op 1 kind, elk paar van minderheden zoals de Oeigoeren hebben recht (??) op 2 kinderen, ben je boer dan mag je in alle gevallen nog 1 kind meer. Dus Oeigoerse boeren mogen 3 kinderen krijgen en een Chinees in de stad 1.

De treinreis: bijna 24 uur over wij denken 1600 kilometer, geweldige accommodatie. De zgn soft sleeper in ons geval een coupeetje op nivo voor ons tweeen met een uitzicht en een comfortabele zitting. Maar wel 24 uur, en tenslotte viel ook het slapen zelf en de hygiene nog best mee. Bij het inchecken en bij de uitgang wel veel zwaarbewapende bewaking, maar wellicht hebben jullie gelezen over de aanslagen op treinstations dus... precies op tijd vertrokken.  China heftig overal wordt gebouwd, een hele ervaring, nu de chinese keuken nog......

1. Jos en Kees van Kuilenburg:
    14 mei 2014
    Goedemiddag,

De Oeigoeren zijn een minderheid die nogal wat problemen, volgens de regering, veroorzaken. Hebben jullie enig idee waarom ze twee kinderen mogen hebben?

Groetjes,

Jos en Keesi
  2. Paula:
    14 mei 2014
    Hebben jullie al fantasieën over een boterham met kaas? Chocolade, een dropje? Denken aan het eigen huis inclusief eigen bedje? :-)
  3. René Aarts en Johanna kool:
    15 mei 2014
    Kees alle minderheden en ze hebben er heel wat mogen twee kinderen, dus ook de Oeigoeren, overigens zien we hier weer gesluierden. er lijkt een wereld van verschil tussen d islamitische Oeigoeren en de Chinezen, ze leven langs elkaar, de vernietiging van cultureel erfgoed lijkt de bron van spanning, door immigratie van Chinezen tot minderheid in je eigen stad tot minderheid te worden gereduceerd.