(W)etenswaardigheden

12 mei 2014 - Kashi(Kaxgar), China

Op veler verzoek de rubriek (w)etenswaardigheden en - ik kan het niet laten -dagelijkse ervaringen.In Iran was Hannie heel blij met gerechten met gebakken Augergines, het heet daar Bademjan en samen waren we helemaal gek op het toetje dat alleen in Esfahan wordt gemaakt, Khoresht Mast, yogurt met kip,saffraan en pistachenoten, het recept vind je gemakkelijk. We eten liefst tussen de middag uitgebreid en dan is er 'svonds tot nu toe heel vaak ( dikke)Yogurt (of nog liever Kefir) met walnoten en honing, mesopotamie was niet voor niks het land van melk en honing! Iran heeft een echte zuivelcultuur, waar vind je in het schap heftige knoflookyogurt. Brood we hebben er al foto's van laten zien, heerlijk als het warm is, maar na twee uur niet langer eetbaar.En op dat brood smorgens worteltjesjam. Vanaf Turkmenistan is het "turks". Pilav/Plov gebakken rijst met groente en vlees in Oezbekisten gebakken in katoenolie. Lachman, spagetti/noedels met groente en vlees soms geserveerd als soep, maar ook als een bord pasta. Soep, Sjoerpah genoemd, een hele aardappel, een stuk wortel en een brok schapenvlees, dat het liefst de hele dag al op het vuur stond. We hebben, ik weet net eens meer waar kamelenvlees gegeten.En dan gebak, turken, iraniers, maar ook Oezbeken en Kirgiezen zijn er dol op en weten er wel raad mee. Tenslotte het absolute dieptepunt, de nationale drank van Kirgizie, gefermenteerde paardenmelk, yak wat vies. Met de Chinese keuken hebben we nog niet kennis gemaakt, de Oeigoeren zijn gewoon Turks.   Morgen 20 uur trein, jullie horen onze ervaringen wel weer.....

1. Iny Bouwhuis:
    12 mei 2014
    Hannie - Rene. Wat maken jullie allemaal mee zeg. Zuivel, daar houd ook ik van. Knoflookyoghurt lijkt me boeiend. Ga is googelen voor recept. Die melk' sla ik dan maar over. Merk aan jullie verhalen dat jullie geen haast met reizen hebben. Heerlijk toch. Geniet ervan. Blijf jullie comments echt dagelijks volgen.. Xxx Hans en Iny.
  2. Paula:
    12 mei 2014
    Ja...alles mee eten met de "locals" doet culturen verbinden. En interessant kijken in andermans keuken! Leuk hoor, mzzltjs Paula
  3. Jacqueline Balhan:
    12 mei 2014
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen en nu deze special over het eten! Kip in een toetje vind ik wel apart. Hoe smaakte het kamelenvlees? Jullie maken heel wat mee. Ik ben ook blij met alle foto's. Ik kijk uit naar het volgende reisverhaal. Liefs, Jacqueline
  4. Geertevers:
    12 mei 2014
    Wat een leuk verhaal over het eten in de verschillende culturen.
    Daar waren we al heel lang benieuwd naar.
    Johanna je begrijpt dat ik daar zou verkommeren.
    Liefs
    Geert
  5. Jesca:
    Lekker intermezzo :)
  6. Joke Berghuis:
    12 mei 2014
    he reizende lekkerbekken, bij terugkomst een proeverijtje? Zo te zien genieten jullie op alle fronten. Super!
  7. Jos en Kees van Kuilenburg:
    12 mei 2014
    er zitten lekkere dingen bij, maar wij als vegetariërs kunnen met het meeste voedsel slecht uit de voeten. Overigens heel leuk mom jullie van dag tot dag te volgen. Jos en Kees