Het Oeigoerse China. deel 1

11 mei 2014 - Kashi(Kaxgar), China

We schreven al we kwamen aan in Kashgar in een "zandstorm", alles in een grauwsluier, we dachten aan smog, Maar dat kan niet echt ALLE brommers/scooters zijn hier elektrisch, je hoort ze niet aankomen, dat is wel effe wennen, maar "onze" vervuilende scooters zijn hier verboden. De stad is grotendeels Oeigoers, Mongools, Turkstalig, dus niet Chinees. Maar aan die Oeigoerse cultuur, daar maakt China rap een eind aan. Elk jaar stuur je vele tienduizenden echte "han"-Chinezen hierheen, een dikke laag standaard China zeg maar over hun identiteit heen. En de "oude" stad, de adobe huizen (daar waar vooral Oeigoeren wonen) wordt in rap tempo afgebroken.  De nieuwbouw staat pal naast adobe huizen die ze volgende week (??) gaan afbreken. Toch zie je op straat bijna uitsluitend Oeigoer soms zelfs zwaar gesluierd, ze zijn veel heftiger moslim dan in Oezbekistan. Bijna alle mannen met hun traditionele hoofddeksel. Bijna niemand verstaat Engels, suiker vragen voor in de thee is een probleem en voor een gebakken ei bij het ontbijt wordt gebeld, wat bedoelt die tourist? We bezochten de wekelijkse beestenmarkt, boeiend, morgen naar een bergmeer op 3900 meter, dinsdag een treinreis van 20! Uur naar Turpan, ik geloof 1600 kilometer verderop. Turpan is nauwelijks islamitisch eerder boeddhistisch.

1. Chris & Lia:
    11 mei 2014
    Geweldige foto,s. Geniet van China met zijn heerlijke keuken en de bijzondere eetgewoontes.
    We vinden het steeds weer fantastisch jullie verslag te lezen.
    Groetjes Chris en Lia
  2. Neeltje:
    11 mei 2014
    Wat fantastisch om dit allemaal te zien en te beleven. Eeen heel andere wereld dan waar wij inwonen. Ik ben wel benieuwd naar de bijzondere eetgewoontes en vooral naar wat ze eten.
    groet Leo en Neeltje
  3. Madelon van Mourik-Dekker:
    11 mei 2014
    Wat een prachtige foto's en boeiende verhalen. Ook wij volgen jullie.
    Geniet verder van alle bijzondere dingen die julie tegenkomen.
    Eric en Madelon
  4. Marianne en frank:
    13 mei 2014
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken en dat wij een beetje mee mogen genieten. Hopelijk hebben jullie genoeg ruimte in jullie koppies om alles goed op te slaan. Groetjes Frank en Marianne