De HSl en andere ervaringen in Oezbekistan/terugkijken deel 1

6 mei 2014 - Kokand, Oezbekistan

We zijn inmiddels aangekomen in Fergana, zeker 1500 km oostelijk van Khiva waar we begonnen. Drie etappes met auto en chauffeur, twee etappes per trein. De treinreis maakten we met de Shark, oude Russische spoorwagons met een flinke dieselloc ervoor, meestal tussen de 80 en 120 km pu. 4 uur tussen de Oezbeken. Niet echt Shark dus. Anders is onze eerste HSL ervaring, ja in Oezbekistan rijdt dat echt! De maximale snelheid was 230 km pu! Zij dus wel he! Maar eerlijk is eerlijk, maar enkele stukken voluit meestal 160/180. Maar daarmee is het verhaal niet uit. In Samarkant met de Shark kan je maar op een manier het station uit, en zelfs daar moesten wij naar zoeken. Maar daar staat onze chauffeur dan ook.In Tashkent met de HSL zijn er tenminste twee uitgangen. Door onwetendheid staan wij bij de ene en de chauffeur bij de andere uitgang te wachten. In het donker en Tashkent heeft wel 2 mln inwoners. Na ruim een halfuur zoeken en in mn beste Russisch vragend vinden we elkaar, effe stressen dus.De volgende dag over een pasweg naar de Fergana vallei, aan drie zijden door bergen omringd, maar wel 300 km groot, vruchtbaar en in Oezbekistan het centrum van de zijdeteelt/zijdeproductie. Zie vervolg.....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Foto’s