Kirgizië

7 mei 2014 - Osj, Kirgizië

Nou we zijn de grens van Oezbekistan wel gepasseerd maar weer intimiderend. 3 kilometer voor de grens stopt onze chauffeur en zegt dat hij niet verder mag, sperrgebied. Alleen de bewoners van het grensplaats en officials mogen verder. Dus werd het hoofd van de grenspolitie gebeld die ons met zijn auto voor 4 dollar p.p.naar de grens brengt. Daar heeft de douane dit keer een bijzondere aandacht voor AL onze foto,s op camera EN tablet, zelfs de lege reserve SD_card moet eraan geloven. Na 4 verschillende functionarissen onze passen getoond te hebben mogen we door, de douanepost vrijwel verlaten achterlatend. 300 meter naar Kirgizië gelopen die in 30 seconden GRATIS een stempel zet en we zijn in Kirgizië. Opgewacht door vader en 19 jarige dochter, die vandaag van de Univ gehaald is om Engels in de praktijk te gebruiken. Gegeten in een Yourd, gefermenteerde paardenmelk geproefd, YAK. Gehoord dat uithuwelijken nog heel gebruikelijk is, een meisje mag niet weigeren. Overigens betekent Kirgizië letterlijk 40 meisjes! Volgens de overlevering stammen de Kirgiezen van 40 dochters van een hoofdman. In het stadspark van Osh het standbeeld van Lenin gezien, die hier nog steeds wordt "vereerd". Morgen trekken we verder richting China, ik schat nog maar 400 kilometer ver.

1. Geertevers:
    9 mei 2014
    Wat een enge reis maken jullie toch.
    Ik denk "never a dull moment"
    Nu op naar China met liefs van Geert.