Oezbekistan, deel 1

4 mei 2014 - Tashkent, Oezbekistan

Oezbekistan herinnert ons soms aan Iran, we moeten vaak op de foto, we zijn ondanks de vele toeristen hier toch fotogeniek, hier heeft men wel belangstelling voor toeristen en je voelt je ook hier veilig. Vrouwen hier zijn ook fotogeniek, kleurrijk en boven de 40 zijn ze gezet en liefst met een hele mond vol gouden tanden en kiezen dat geeft ze hier status. Oezbekistan is ook multiculti, met het Russisch als omgangstaal. Dit deel gaat over de drie steden die van belang waren voor de zijderoute, Khiva, Bukhara en Samarkand, vergelijkbaar maar wel honderden kilometers van elkaar. Hier werd vaak handelswaar geruild en rechtsomkeerd gemaakt. Zeker geen rustig gebied er werd heel wat afgevochten. De grote Oezbeekse veldheer Timur Lenk kwam hier vandaan. Verturkst en Islamiet hebben zijn legers rond 1400 toch naar schatting van India tot Syrië zo,n 17 mln tegenstanders gedood. Maar Khiva, Bukhara en Samerkand bloeiden. Er verrezen de mooiste moskeeën, Medrassa,s (koranscholen) en karavanserais, de hotelaccommodatie voor de handelaren.